14 de setembre del 2008

Anna Xicoy

Si escrius Anna Xicoy a Google.cat, amb o sense les cometes, resulta que entre les 30 primeres entrades hi apareix una del Ges Avall, aquesta: Molt honorable Xicoy. De fet, en aquesta entrada parlava de l'expresident del Parlament i deia que Anna Xicoy, la fins fa uns dies directora general del Futbol Club Barcelona, era una de les seves filles. I ara en tornaré a parlar, indirectament. Això vol dir que si algú, a partir d'ara, entra a Google les paraules "Anna Xicoy" i/o "Directora General" i/o "Futbol Club Barcelona" o "Barça", segurament trobarà aquesta entrada entre les primeres.
En realitat, però, del que voldria parlar és del cognom Xicoy. En aquella entrada deia que el 2004 érem, segons l'IDESCAT, 79 Xicoy de primer cognom i, pel que sembla, encara som els mateixos l'any 2007 (tot i que, almenys en la meva família, des del 2004 em consta que n'hi ha dos més). També n'hi ha 78 de segon cognom. Per comarques: (Al Barcelonès, 36 (1r. cognom) i 23 (2n.) , 11 i 27 al Maresme, 16 i 11 a Osona i 6 de segon al Vallès Occidental). Per cert, a Espanya només hi ha 5 Xicoy, segons l'INE, tots ells parents nostres i residents a Madrid.
No sé si tots els Xicoy de Catalunya tenen el mateix origen, però sí que sé d'on ve el que duu la meva família. Gràcies a un estudi onomàstic que ens han fet desinteressadament fa poques setmanes, ara ja sé que el meu Xicoy té l'origen a principis del segle XVI. Pel que diuen uns documents d'aquella època, un tal Peyrot Riera del Bosc, de Tarba (quan encara era del Regne de Navarra), va tenir tres fills, entre els quals un Arnau. Eren temps en què molts catalans encara no duien cognoms sinó que se'ls coneixia pel nom i per la professió que exercien o per ser d'una determinada casa o per la zona d'on provenien o pel simple fet de ser fills de... Doncs resulta que el tal Peyrot es va tornar a casar i amb la segona dona va tenir un altre Arnau. ¿I què van fer per distingir-lo del primer? Li van posar Arnau Xicoy, o sigui, el xicot o petit dels arnaus. De fet, la majoria dels 9 fills que va tenir duien cognoms diferents.
Així és com va néixer el primer cognom Xicoy de la nostra família. Aquest Arnau Xicoy va tenir un fill, Pere, que se'n va anar a viure a una masia a la qual li donà el nom: El Xicoy, un mas que hi ha entre Santa Maria de Besora i Vidrà. Va ser en aquella casa on va néixer la primera Anna Xicoy, ja érem a principis del segle XVII.
Un descendent de la família, 5 generacions després, va marxar de la casa i va donar descendència a una família que, després de passar per Sant Privat i Rupit, va acabar instal·lant-se a Torelló a principis del Segle XX. El curiós del cas és que un dels dos últims Xicoy que va néixer fa 3 anys es diu, precisament, Arnau i és nét d'un altre Pere.
La veritat és que quan descobreixes els teus origens, enmig d'uns documents oficials carregats d'anècdotes de 18 generacions seguides, encara prens més consciència que en aquest planeta només hi som de pas.

5 comentaris:

JOSEP COMAJOAN ha dit...

Molt interessant, tot plegat, Enric. Jo també, abans de tenir "xicois" a casa (de fet, al primer xicoi també li vam dir Arnau, vés per on) i que se'ns girés altra feina, havia passat moltes hores en arxius (especialment l'Episcopal de Vic) buscant i remenant informació dels Comajoan. És apassionant.

Anònim ha dit...

Navegant per internet sempre trobes alguna sorpresa. Em dic Lleopart, però només és cosa de l'atzar que no em digui Xicoy,i és que al Xicoy hi va haver pubilla: Josepa Xicoy Tortadès, i a més es va casar amb un hereu.He trobat interessant d'on venim, que no en sabia res.

TreKye ha dit...

Hola ha tots, es increïble i molt curiós i dic això perquè jo de cognom em dic Lleopart i amés amés quan puc vaig al Xicoy.

Resulta que aquesta masia és la residència dels meus avis per part paterna.

molt de gust

Anònim ha dit...

Ostres, que interessant!
La meva avia era minyona del Xicoy i es va casar amb el meu avi de Vidrà i dp van anar a viure a Torello. Tindrà algo aveure tot plegat?

Pere Costa Mercadé ha dit...

Estic buscant Xicois per un treball històric que faig i no he trobat cap referència a aquest Pere. En canvi sí que tinc un Bartomeu Xicoi, fill, molt probablement d'Arnau Xicoi i Eulàlia del Prat, que es diu hereu del mas Xicoi de Santa Maria de Besora, i que es deu casar cap a 1560. El seu fill i hereu, Joan Arnau, testa el 1638.
Et coincideix això, o no?
Com arriba el mas Xicoi i altres masos, que li estan units, a les mans dels Xicois? Ja que la muller de l'Arnau Xicoi és una cabalera, segons es desprèn dels capítols matrimonials.
Si sabés els documents a on surt aquest Pere els consultaria. Gràcies.