16 de juny del 2008

SEAT is different

Aquests dies em sembla que fan un campionat de no sé quina regió del món de futbol. Ho sé perquè fent zapping ahir vaig veure com en un canal espanyol de televisió uns jugadors sacaven des del centre del camp després d'encaixar un gol. Eren Txèquia i Turquia. I diria que la regió on es juga aquest campionat és Europa. En tinc els meus dubtes perquè hi juga Espanya. Perquè, ¿hi juga, no? És aquesta selecció, la del Regne d'Espanya, la que cada dia surt a la majoria de portades de diaris, oi?
Ho dic perquè mirant ahir la tele, i llegint avui el diari, he tingut, una vegada més, els meus dubtes que Espanya sigui d'Europa. Els dubtes m'han vingut després de veure un anunci de l'empresa automobílistica alemanya SEAT, del Grup Volkswagen, d'origen espanyol i amb instal·lacions a Barcelona (Zona Franca).
A l'anunci hi surt un nen (el de la foto), que fa pinta de tenir menys de 10 anys, i que duu una samarreta on hi podem llegir: "mis padres se han comprado un ALTEA com un descuento de más de 500.000 pesetas y a mi sólo me han traído esta caimseta.". I al costat sabem que en realitat el descompte és de 3.400€ (565.712,4 ptes.). O sigui, 9 anys i mig després d'entrada en vigor de l'euro i 6 anys i mig després que hi poguéssim pagar, els alemanys encara anuncien a Espanya en la moneda del segle passat. Ja deien els sociòlegs l'any 2002 que passarien dècades abans els espanyols no deixessin de fer la conversió en pessetes. Per cert, el nen de la foto deu tenir un nivell intel·lectual altíssim. Com, si no, s'explica que algú que no ha pagat mai ni un duro en pessetes sàpiga quina és la moneda "mental" dels seus pares.
Air Berlin i Volkswagen tenen una imatge gens equivocada del que és Espanya: un territori de gent primitiva que geogràficament està més a prop d'Àfrica que de casa seva.