10 de juny de 2007

Barcelona, Zona Zero


Televisió de Catalunya està preparant la realització d’un nou Reality Show. Quan les obres del TGV estan a punt d’arribar al centre de Barcelona, la direcció de la televisió pública catalana s’ha adonat que aquí té un èxit d’audiència assegurat. Es tracta d’un programa que té la intenció, com a objectiu final, transmetre en directe l’ensorrament de la Sagrada Família. De moment, el projecte es troba en una frase preliminar, però a grans trets es tracta del següent:
El mateix dia que iniciïn la perforació del túnel per sota el temple expiatori començaria aquest programa que tindria com a protagonista del decorat un gran rellotge digital que començaria a comptar els dies, hores, minuts i segons. Lògicament, el gran fil conductor del programa, que s’emetria un cop per setmana, seria anar comptant el temps que passa entre que comencen les obres fins que cau el temple. Però, abans de l’emissió, cal una feina prèvia de producció molt important. Cal instal·lar càmeres en punts estratègics de la ciutat que hauran d’estar gravant les 24 hores del dia. S’està parlant d’un total de 24 càmeres distribuïdes en punts estratègics de la ciutat. La majoria d’elles es trobarien als voltants del temple, però també n’hi hauria d’haver en punts alçats de la ciutat com Montjuïc, el Tibidabo i edificis com la Torre Agbar, la Torre Mafre i la Torre de Collserola. També hi haurà càmeres instal·lades en les pròpies torres de la Sagrada Família. Ja s’està preparant, al mateix temps, un web on es veuran, a temps real, aquestes imatges.
Al mateix temps, un equip de dissenyadors gràfics en 3D fa setmanes que està preparant unes imatges generades per ordinador en què s’hi veu l’ensorrament de l’edifici de Gaudí. Els que l’han pogut veure diuen que és tan realista que et posa la pell de gallina. Tot plegat s’està fent en paral·lel a una interessant feina periodística. Cinc equips de dues persones, compostos per un càmera i un redactor, estan preparant una sèrie de reportatges. Un equip està entrevistant a centenars de turistes que diàriament visiten el temple i que expliquen les seves sensacions després de recórrer els racons de la primera meravella de Catalunya. Un altre equip està entrevistant a diferents personalitats del món que ja contesten a la pregunta “quina opinió li mereix l’ensorrament de la Sagrada Família?”. No, no és tan estrany. No és la primera vegada que una tele o una ràdio graven les declaracions de personalitats davant la més que imminent mort d’alguna persona notòria. És una estratègia molt encertada perquè així, quan la persona es mor, els periodistes no es troben amb els pixats al ventre.
Els altres equips estan preparant reportatges o informes per explicar la història del temple, les polèmiques que hi ha hagut durant aquests anys per culpa de les obres del TGV, etcètera, etcètera.
Promoció turística
Un altre treball important que també s’està duent a terme es fa conjuntament amb els departaments de turisme de l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya. La intenció d’aquests és fer una doble campanya. La primera consisteix en preparar un seguit d’accions publicitàries basades en un eslògan que encara s’està perfilant però que diria quelcom semblant a “Visita la Sagrada Família, encara hi ets a temps” o “Visita la Sagrada Família, abans que sigui massa tard”. Però també s’està treballant ja amb la campanya postcaiguda del temple que s’ha batejat amb el nom de “Barcelona, Zona Zero” i que també té tots els números de convertir-se en el nom del programa de televisió. Tant la Generalitat com l’Ajuntament saben que poden tenir tants o més visitants després de la caiguda del temple si fan una bona campanya. El model de NY els serveix de referència. Són conscients que a principis del segle XXI cap ciutat pot ser capdavantera si no disposa d’una Zona Zero. D’aquí ve la negativa del govern municipal i autonòmic per fer passar el TGV pel litoral. Per exemple, les nostres institucions ja tenen a punt el disseny d’unes caixetes que vendran com a souvenirs en què a dins s’hi trobarà un tros de pedra del temple. Es calcula que els equips de desenrunament poden recollir-ne milions de fragments. A més, una part dels diners que es facin aniran destinats a la reconstrucció de l’edifici que també assegura un atractiu turístic durant dècades.
L’element més controvertit, però, és acabar de gestionar l’estratègia a seguir amb les víctimes que causarà l’ensorrament. De moment, els productors del programa ja han demanat hora per parlar amb responsables del departament d’Interior i de Salut de la Generalitat de Catalunya. Volen fer un protocol per aconseguir un bon equilibri entre espectacle i respecte per a les víctimes. De fet, una de les emissions del programa de televisió estaria dedicada a l’evacuació de la Sagrada Família. Ja està previst anar-ne a gravar un simulacre.
En definitiva, TV3 té clar que aquest programa no només seria un gran èxit a Catalunya, sinó que també es podria vendre a altres països, tenint en compte que la Sagrada Família és coneguda arreu del món. Sembla ser que alguna televisió japonesa ja ha preguntat pel programa. Encara no es té clar ni la durada ni com s’acabarà estructurant ni el presentador, que podria ser un mossèn. Però la idea seria que en cada edició, que podria durar uns tres quarts, hi hagués l’emissió de petits reportatges, declaracions de turistes i un concurs basat en preguntes sobre el temple i una entrevista setmanal a persones que hi estiguin vinculades. Èxit assegurat!