20 de novembre del 2009

Minyó rima amb emoció

Un dels moments més emotius que he viscut, i no exagero, va ser el dia que vaig veure coronar el primer 3 de 10 complert de la història. Va ser una diada èpica. El 22 de novembre de 1998 els Minyons de Terrassa, durant la seva diada i comiat de la temporada, van començar a carregar el castell més espectacular dels que es fan i desfan. Aquell dia nevava. Quan l'enxaneta de la camisa malva estava voltant l'aixecador, va patinar i va caure. Ens vam quedar glaçats. El castell no va caure i el van aconseguir desmuntar. Malgrat això, el coratge dels egarencs els va dur a tornar-ho a intentar amb l'escalf i admiració del públic i les altres colles castelleres. El castell va pujar igual de segur i aquesta vegada l'enxaneta el va coronar i el van tornar a descarregar. Les llàgrimes em queien a raig viu.
Enmig d'aquella immensa construcció humana hi havia els meus cosins i el meu tiet: uns Comas de socarrel. Aquesta tarda el germà de la meva mare m'ha trucat a casa i m'ha deixat un missatge al contestador: "...diumenge és la diada dels minyons i es vol fer el 3 de 9, perdó, el 3 de 10, el 5 de 9, el 2 de 9 i el pilar de 8. Tot està molt bé. Avui es farà un super assaig i ni hi cabrem de la gent que ve a assajar. Bueno, per si ho volia veure perquè és una de les darreres vegades que es podrà veure un 3 de 10, em fa l'afecte. I amb tot lo altre, tot plegat són coses que es veuen un cop a la vida i gràcies...". Se m'han posat els pèls de punta només de pensar-hi.
Ho dic de debò, si vols veure un dels espectacles culturals més impressionants del món, no et perdis la XXXI diada dels Minyons de Terrassa aquest diumenge 22 de novembre a les 12 del migdia. Jo estic fent els possibles per anar-hi!

4 comentaris:

Xavier Capdevila ha dit...

Benvolgut Enric.
M'agrada que un tio com tu, de terra endins fins fa poc tan poc castellera, pugui expressar els mateixos sentiments que jo, un penedesenc de tradició centenària, expressaria recordant aquell primer 3 de 10 dels Minyons de Terrassa sota les volves de neu . Espero trobar-te demà diumenge al Raval de Montserrat i, si no pots venir, tens l'oportunitat de veure què hi passarà al QUARTS de NOU del Canal 33, a les 20.30, que en fem un programa especial.

De passada, una puntualització (o dues). Amic Xicoy, ens fem grans i a vegades ens falla la memòria: aquell 3 de 10 èpic dels Minyons es va fer el 22 de NOVEMBRE de 1998, demà fa justament 11 anys (no pas el 21 de novembre del 2001 com dius tu). I va ser el primer DESCARREGAT, però no pas el primer CORONAT, perquè justament una setmana abans (el 15 de novembre de 1998) els Castellers de Vilafranca, en una diada inventada per intentar avançar-se als Minyons, el van CARREGAR (= coronar) per primera vegada en la història.
Ja saps que el rigor, encara que estigui poc de moda, és una exigència periodística ineludible, més en una data o en un fet històric.

Hi ha un articles boníssim sobre el 3 de 10 i sobre el que pot passar demà en aquest bloc del Carles Guillamon:

http://farcintfaixa.com/res%20de%20deu.pdf

Una abraçada, salut i castells (de 10, encara millor!).

Enric Xicoy i Comas ha dit...

Company Xavier! Reconec l'error de la data. Quan ahir buscava la data d'aquell castell vaig veure que va ser el 1998. Vaig quedar esmeperdut de pensar que havien passat tants anys. Però quan ho vaig escriure em devia endur pels uns de la data (21 de l'11) i vaig acabar de reamatar-ho amb un 2001. Per cert, el web dels Minyons diu que va ser el 21 i no el 22. Però com que el 22 va ser un dilluns, tens raó que va ser el 21. Pel que fa a la segona part, diguem que no estic del tot d'acord amb tu. No dic que fos el primer 3 de 10 coronat sinó que deia: "veure coronar el primer 3 de 10 de la història". O sigui, no dic "veure el primer 3 de 10 coronat de la història". Quan ho vaig escriure pensava que aquell va ser el primer "3 de 10 complert de la història". Per tant, i perquè s'entengui millor, he posat "veure coronar el primer 3 de 10 complert de la història".
Com molt bé saps, sóc un paio de terra endins, que fa 30 anys que segueixo els castells (des que van néixer els de Terrassa i jo tenia 6 anyets) i que m'exigeixo a mi mateix el rigor i l'exigència periodística. Per tant, no només m'agrada rectificar els errors sinó que agraeixo sincerament que algú me'n faci adonar quan els he comès.
Per cert, em smebla que demà no podrem venir. Tinc els xics massa petits com per aguantar una diada tan llarga i massificada com la de demà.
Salut i espero poder fer-la petar un ratet amb tu ben aviat!

Xavier Capdevila ha dit...

Segur de la teva qualitat periodística, el meu comentari pretenia això contribuir al teu rigor. A la web dels Minyons hi han mancances i algun error, sobretot perquè em sembla que no hi ha comptabilitzats els castells dels anys 90. En tot cas, per a documentar encara més el teu article et diré que els Minyons van tornar a coronar (carregar) el 3 de 10 el 19-11-2001, el van tornar a descarregar el 17-11-2002 (segon i últim descarregat de la història)i el van tornar a carregar per última vegada el 21-11-2004 (aquest sí és el 21 de novembre!); en van fer un altre intent (l'últim) el 20-11-2005. Els Castellers de Vilafranca l'han carregat 6 cops, l'últim el 30-8-2006 i l'han intentat un futimè de vegades més, l'última el dia 1 de novembre d'aquest any.
És una llàstima que no vingueu a Terrassa, els teus nens s'ho passarien bé, el que després seria difícil és que es fessin enxanetes dels Nyeros de la Plana (ja t'explicaré el perquè).

Salut, amic i no et perdis el Qd9.

Raül Presseguer ha dit...

Doncs han faltat sols 3 segons més per a que els minyons carreguessin el 3 de 10 !! Una llàstima!
M'ha encantat rememorar el primer 3 de 10 descarregat dels minyons.. fins i tot recordava l'anècdota d'estar a plaça nevant...